Tempoh Perjalanan Kita Masih Panjang Atau Pendek, Ini Menggambarkan Umat Islam Wajib Belajar Ilmu Akhir Zaman!



Kita kadang-kadang mesti terfikir sebenarnya usia bumi ini masih panjang atau dah nak ki4mat, wallualam hanya Allah yang maha mengetahui, berapa ramai ulama hari ini berpesan kembali pada Alquran, ikut sunnah, solat berjemaah di masjid, hormat ibu bapa, pergi menuntut ilmu apabila ada ilmuwan yang datang mahupun kita sendiri yang kena pergi belajar.

Artikel kali ini, admin cuba mengaitkan kehidupan akhir z4man. Lihatlah saja di negara kita dan negara sebelah umat yang berpec4h bel4h, berlaku kez4liman, keadilan dic4ntas, penguasa yang gil4 kuas4 dan bermacam-macam karenah umat manusia harini.

Dalam Alquran Allah sudah berfirman akan datang hambaku yang l4lai akan terus l4lai, seronok akan keduniaan, diberi w4ng ringgit dan p4ngkat tapi tidak digunakan di jalan aku. Lihatlah apa sedang berlaku di dalam negara kita dan di sebelah. Kita perlu muhasabah diri dan tunduk menangis, lihatlah d0sa-d0sa kita di atas muka bumi ini tapi Allah masih lagi beri kita ny4wa dan bernafas sehingga harini. Kalau umat terdahulu di dalam Alquran, Allah menceritakan Aku akan bin4sakan kaum dan umat itu apabila mereka melakukan keros4kan atas muka bumi tapi kita? Masih diizin lagi.

Sedang negara menghadapi w4bak berb4haya, jika sekalipun itu hanya senjata biokimia manusia yang cipta akan tetapi kenapa Allah mengizinkan ianya berlaku tidak lain tidak bukan supaya kita sedar dan ingat peringatannya, kita sebagai khalifah di muka bumi ini destinasi kita bukan di sini, hidup kekal kita bukan di sini, negeri yang kekal adalah negeri akhir4t di sana nanti. Allah. 

Sebelum kita sampai di destinasi di sana, apa yang perlu kita buat melainkan, upgrade ilmu, tambahkan ilmu bela diri bagi lelaki yang akan menjaga keluarga anak isteri mereka. Kehidupan D4jjal tidak lama lagi akan berlangsung, bahkan tanda-tanda ini sedang pun berlaku, negara b4rat yang masih sibuk nak k4wal dunia, mengurangkan populasi manusia, berl4wan siapa teknologi yang paling canggih namun tidak sedar kah kita esok kita akan hidup dalam kem4rau, air makanan takda, senj4ta canggih tidak akan berguna lagi, hanya Allah mengetahui.

Wahai orang-orang yang beriman marilah kita takut kepada Allah, tinggalkan larangannya, buat apa yang diperintah, yang mana masih lagi anak isteri tidak menutup aur4t pesanlah kepada mereka, anak lelaki yang d4yus pesanlah kepada mereka, biarlah kita bersederhana dalam kehidupan janji hvkum Allah kita turuti nescaya ada ganjarannya.

Kita sebagai umat Islam, hentikanlah korvpsi, t4mak, makan makanan h4ram, minum ar4k, zin4, membvnuh sebagaimana kita datang dalam keadaan bersih kita kembali juga dalam keadaan bersih. Allah mel4knat hambanya merosakkan diri dan masuk ke lembah kehinaan, berjvdi, hisap d4dah dan melakukan pemberont4kan. Negara kita masih aman bersyukurlah cuma kita perlu upgrade lagi ilmu diri dan tentang kem4tian. Jaga hak jiran, anak isteri mahupun ibu bapa.

Bersosial la dengan baik, bergaul la dengan baik, jaga akhlak, kenal la diri apa yang wajib kita lakukan demi agama, bantulah dan bersedekahlah pada fakir m1skin, baik kepada anak yatim, lihatlah di negara timur tengah diuji dengan kehidupan tak tenang, b0m sana b0m sini, ia disebabkan kervntuhan m0ral, akhlak tidak saling hormat menghormati, dengan meragut ny4wa anak kecil, ibu ayah dibvnuh.

Marilah kita hidup berkasih sayang dan saling mencintai, tolong menolong, jangan cepat menghvkum orang tetapi tarbiyah lah dengan akhlak baik, jadikan Rasulullah saw sebagai idola hati dalam kehidupan seharian.

Artikel ini disiarkan untuk men4sihati tidak sama sekali menjatuhkan marvah sesiapa.

Post a Comment

0 Comments