Pelik, Kenapa Ziarah Keluarga Svspek Pembvnuh?

 

Selalunya orang akan menziarahi keluarga m4ngsa, bukannya keluarga svspek. Kan?

Tapi kali ini seorang tokoh kebajikan di Terengganu, bukan sahaja menziarahi keluarga m4ngsa gadis berusia 19 tahun yang dibvnuh, malah turut menziarahi keluarga svspek yang disyaki membvnuh.

Ini agak rare tuan-tuan.

Lagi power dari Ebit Lew nie.

Ini yang aku fikir.

Ya, pastinya kita akan simpati pada keluarga m4ngsa.

Ya betul, ini tindakan yang tepat dan mesti dibuat.

Namun, kita jarang simpati kepada keluarga svspek.

Bahkan, diceritakan bahawa keluarga svspek masih lagi terkejut dan bersedih dengan kejadian tersebut.

Ya, ibubapa mana tak s3dih anak mereka disyaki sebagai pembvnuh.

Ini suatu sisi yang selalu kita terlepas pandang sehingga memberikan komentar yang tidak sewajarnya, hatta melampiaskan nafsu komen dengan menyerang keluarga svspek.

Walhal, svspek masih lagi berada dalam siasatan polis.

Belum diputuskan bers4lah.

Namun telah dihakimi dengan dahsyat sekali di alam maya.

Tidak terbayang bagaimana perasaan menerima berita anak sendiri sebagai svspek pembvnuhan.

Pasti hancur hatinya, malah dipijak-pijak pula oleh orang ramai.

Bahkan, jika didapati bersalah, bukan sahaja keluarga m4ngsa kehilangan anak, keluarga svspek juga mungkin kehilangan anak.

Malah dengan perasaan lebih pedih kerana anak terlibat dengan jenayah berat.

Ya, kita m4rah.

Tapi jangan m4rah dengan melampaui batasannya.

Jangan kawan.

Hari ini hari mereka, esok lusa kita tidak tahu.

Terima kasih kepada YB Haji Hanafiah Mat, orang Teganu gelarnya sebagai Hanapiah Lew (sempena Ebit Lew kot), yang membuka mata kita pada suatu sisi yang tidak dilihat oleh kebanyakkan orang.

YB Haji Hanafiah Bin Mat adalah Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita Dan Keluarga Dan Perpaduan Nasional negeri Terengganu.

Jika kita ikuti perjalanan EXCO Kebajikan Kerajaan Negeri Terengganu ini, boleh rujuk FB beliau, pasti kita nampak passion beliau dalam soal kebajikan di Terengganu ini lain macam.

Marilah kita doakan kedua-dua keluarga diberikan kekuatan oleh Allah untuk berhadapan dengan ujian ini.

Dan, kita selaku netizen diberikan kesabaran berhadapan dengan situasi ini.


Pada hujung minggu lalu, seorang m4ngsa bernama Siti Surya telah dibvnuh rakan baiknya sendiri dan juga jiran selang beberapa rumah Surya. Mengikut kronologi svspek mempunyai hutang sebanyak RM900 dan dia ingin meminjam pada Surya, tetapi tidak diizinkan Surya untuk menggunakan duitnya, mereka ni seperti adik beradik dah kenal hati budi masing2 sehinggakan mereka boleh merendah-rendah antara satu sama lain tu perkara biasa, sorang c4ci rupa paras, sorang menc4ci kedekut. Siasatan masih dijalankan oleh pihak polis, diharap pihak netizen tidak mengambil sebarang keputusan sendiri yang boleh menganggu kerja polis, namun sedikit info kejadian itu kemungkinan juga svspek lain yang membantu, wallahualam, sama-sama kita doakan kebahagiaan keluarga ini, Mak svspek pun nak datang minta maaf dengan keluarga arwah Surya.

MediaIslam

Post a Comment

0 Comments