Gangguan lebuhraya

 



Assalamualaikum..

Malam ni saya nak kongsi satu pengalaman seram semasa saya sekeluarga dalam perjalanan pulang berhari raya di kampung.

Kisah ni berlaku 3 tahun yg lepas.Masa tu kalau x silap, kami dapat bercuti awal kerana permohonan cuti saya dan suami telah diluluskan oleh majikan masing2,jadi kami berdua ambil keputusan untuk pulang ke kampung lebih awal.Memang excited sangat masa tu.Kebetulan kampung saya dan suami xjauh sebabnya kami memang berasal dari negeri yg sama.Jadi semua tu x menjadi masalah bagi kami.


Suami saya ni suka berjalan malam.Katanya sejuk dan tenang.Lagi satu jalan pun x sesak sangat.Sebagai isteri saya hanya menurut sahaja, walaupun jauh di sudut hati saya xberapa suka,sebab jalan ke kampung kami ni agak sunyi.

Di pendekkan cerita malam tu kami mula bertolak dari rumah lebih kurang pukul 1000 malam.Memang malam tu perjalanan kami lancar tanpa ada sebarang masalah.


Kami berhenti minum di Gombak sebentar bagi mengisi perut sebelum meneruskan perjalanan kami ke Pantai Timur.Selepas selesai semuanya kami meneruskan kembali perjalanan kami.Kebetulan malam tu bulan penuh dan terang sangat.Sungguh cantik bila melihatnya.

Malam tu kereta memang xbanyak sangat atas lebuhraya.Perjalanan memang lancar sangat.Sebabnya kami balik awal jadi lebuhraya memang lengang time tu.Saya ni bila suami memandu memang saya takkan tidur sebabnya risau takut suami tertidur time memandu.So temankanlah dia berbual2 sambil mendengar radio.Walaupun kalau diikutkan memang mengantuk sangat2 time tu,tp sy tahan je.


Saya ni jenis suka melihat2 pemandangan di luar lagi2 time dalam kereta.Kebetulan tengah malam tu bulan mengambang penuh.Cantik sangat pemandangan time tu.Tengah asyik melihat kecantikan bulan tiba2 anak mata saya terpandang satu pokok yg sy lihat paling tinggi di tepi lebuhraya.Entah kenapa mata saya macam terpanggil supaya melihat pokok tersebut.

Bila melihat pokok tersebut saya terperasan macam ada kelibat sesuatu lembaga berwarna putih duduk diatas pokok tu.Dalam hati masa tu dah rasa 'benda tu' tapi mulut saya bagai terkunci nak bagitahu pada suami.


Saya terus melihat lembaga putih tu.Mulanya ia senyap tak bergerak tapi bila kereta kami mula bergerak jauh meninggalkan pokok tu,lembaga tu saya lihat mula melompat dan terbang dari pokok ke pokok sepanjang lebuhraya tersebut.Tindakan lembaga tu seolah2 bagaikan mengikut kereta kami.Masa tu saya mula rasa takut.Saya nak bagitahu suami yg sedang memandu tapi mulut saya masih terkunci.Saya dah mula menggigil ketakutan masa tu.


Kebetulan suami memandang saya time tu.Mungkin suami perasan saya macam org sedang ketakutan jadi dia memberhentikan kereta kami di tepi lebuhraya .Suami bertanya kenapa saya nampak takut macam ternampak hantu.?Mulanya saya nak cerita tapi saya risau nanti suami pulak jadi takut jd saya batalkan niat utk cerita padanya.Saya bagi alasan yg saya rasa macam nak demam.Mungkin angin malam yg sejuk buatkan badan saya rasa nk demam.


Mungkin si suami risau pada saya,dia kemudian keluar dari kereta utk mengambil baju sejuk di seat belakang.Saya kata xnak,tapi dia ambil juga baju sejuk tu di seat belakang.Masa tu saya betul2 rasa takut.Seolah2 saya dapat rasakan benda tu ada di sekitar tempat kami berhentikan kereta tersebut.Saya baca segala ayat2 AlQuran yg saya hafal dalam hati.Suami masuk balik dalam kereta dan dia bagi baju sejuk pada saya.Kemudian km meneruskan kembali perjalanan.


Masa tu suami saya pula rasa kehairanan Dan pelik .Kereta kami rasa berat sangat2.Langsung tak boleh guna gear 4 atau 5.Cuma boleh guna gear 3 dan 2 saja.Perlahan sangat kereta kami bergerak masa tu seolah2 membawa beban yg sangat berat.Mulanya suami sy ingat kereta kami rosak tetapi bila  tiba2 saja kami tercium bau yg sangat busuk.Bau tu seolah2 datangnya dari dalam kereta kami.Itu membuatkan suami saya tahu yg kami sedang di ganggu sesuatu.


Saya masa tu dah menggigil ketakutan..Hanya mampu memejamkan mata sambil menutup muka kerana terlalu takut.Bila melihat saya ketakutan yg amat sangat,suami tekad berhentikan kereta kami.Dia keluar dari kereta.Saya tak tahu apa yg suami saya buat time tu.Cuma yg sy tahu makin lama bau busuk tu semakin menghilang.Saya beranikan buka mata saya time tu.Saya lihat suami saya di sebelah menghulurkan sebotol air mineral.Dia suruh saya selawat dan minum air tersebut.Kemudian tuangkan sedikit air tu dan sapukan pada muka.Saya buat apa yg suami suruh alhamdulillah atas izin Allah saya rasa tenang kembali dan seolah2 mendapat semangat dari tadi.


Selepas itu alhamdulillah perjalanan kami lancar dan tiada masalah seperti tadi.Kereta kami pun tak berat macam tadi.Hairan juga saya.Selama ni saya pun xtahu yg suami saya rupanya pandai juga bab2 rawatan ni.Saya tanya pada suami masa dalam kereta tu ,dia buat apa tadi sampai benda2 ni x ganggu dah.Suami saya hanya memandang wajah saya sambil dia tersenyum tanpa berkata apa2 pun.

Itulah pengalaman saya dan suami di ganggu masa kami ingin pulang beraya dikampung .

Sekian terima kasih sebab sudi membaca.☺️☺️



Sumber: Sofea Ibrahim

Post a Comment

0 Comments